Každý by rád, kdyby mu jeho zařízení co nejdéle sloužilo. V tomto článku přineseme několik tipů, jak si počítač, notebook nebo LCD v zimním období nezničit hned po zakoupení a také, co dělat, abychom poškození v zimním období předcházeli.

Elektronika nemá ráda velké výkyvy teploty a vlhkost

Povaha materiálů, které se při výrobě elektroniky používají (ocel, plast, křemík, hliník, lithium a další ), přispívá k různé teplotní roztažnosti a tepelné vodivosti. Dále je zde fakt, že se jedná o elektrické zařízení, u kterého není nikdy žádoucí přítomnost vody nebo vlhkosti, proto bychom se měli vyvarovat prudkým změnám teplot. Kondenzace vlhkosti v kombinaci s roztažností látek může v extrémnějších případech částečně nebo zcela poškodit každé takové zařízení. S jemnou elektronikou je proto třeba jemně zacházet.

Pozor na přechody z mrazu do tepla – co je to pracovní teplota

Častým scénářem je zavření rozehřátého notebooku, vložení do brašny a hurá na schůzku. Po 30 – 60 minutách cesty v mrazivém počasí, nyní již chladný notebook znovu na stůl a zase zapnout. V chladném prostředí okolo nuly, stačí několik desítek minut, aby počítač vychladl na stejnou teplotu které má okolní prostředí. Procesor a jiné části mají pracovní teplotu od 40 – 80°C kterých opět dosáhnou během několika minut. Je jasné, že takové rozdíly elektronice neprospívají.

Poruchy způsobené prudkými změnami teplot:

  • kondenzace vodních par a koroze tištěných spojů
  • kondenzace vodních par a zkratování obvodů
  • špatná činnost HDD
  • omezení životnosti podsvětlení LCD
  • poškození obrazových bodů u LCD
  • poškození akumulátoru

Doporučené teploty výrobci

Aby se poškození předešlo, výrobci uvádějí, že jejich výrobky je možné používat pouze v tom správném rozmezí teplot a vzdušné vlhkosti.

Nejčastěji je to takto:

  • Pracovní teploty v rozmezí 0°C ~ 40°C
  • Skladování do teplot -10°C ~ 60°C
  • Vlhkost vzduchu 0% ~ 90% , nekondenzující

S tím, že ideál pro provoz je samozřejmě někde v oblasti běžných pokojových teplot. Pokud se často pohybujeme v extrémech, na okrajích vymezených hodnot, výrazně tím zkracujeme elektronice její život.

Doručení zboží – přeprava kurýrními službami

Co dělat po doručení zboží?

Riziko poškození zboží není jen v manipulačně nešetrném zacházení přepravní službou. Hrozí ale také v případě, kdy dostaneme balíček v zimním období od kurýra od nás samotných. Zrada je v tom, že si neuvědomujeme, co má právě balík za sebou. Přeprava zboží je nejen náchylná na nárazy a otřesy, ale právě na onu změnu teplot, které si zboží během dopravy prožije. Pro vaši představu jak může vypadat cesta zboží k vám v zimním období.

Prodejce má vyhřátý sklad na teplotu okolo 20°C, předá balík kurýrovi. Ten jej vhodí na ložnou plochu přepravního vozu, kde se teploty pohybují okolo nuly. Doveze zboží na depo přepravní společnosti. Tam mohou balík uskladnit do venkovního kontejneru, kde je sice sucho, ale není nijak vyhřívaný, a tak je zboží celou noc vystaveno nízkým teplotám. Pokud mrzne může balíček doslova vymrznout a zboží může mít (ve stupních Celsia) i záporné teplotní hodnoty. V našich klimatických podmínkách naštěstí nehrozí extrémní teploty, které by zboží poškodily.

Co se děje dále? Balíček se ráno naloží na rozvoz. Výplň balíku pak slouží jako velmi dobrá izolace, která zboží udržuje i nadále ve větším chladu, než je ložná plocha přepravního vozu. Okolo 10:00 hodiny je zboží u vás. Během několika minut jej vykládáte na stůl ve vyhřáté místnosti vaší kanceláře a výrobek zapínáte. Při spuštění takto chladného výrobku jej ohrožuje kondenzovaná pára, která se vytváří na povrchu dílů uvnitř zařízení a současně procházející elektrický náboj.

Pokud bylo zboží přes noc takto vymrzlé v překladišti, dorazilo izolované v krabici, pak na aklimatizaci je potřeba více než dvě hodiny. Způsobilé provozu může být až po 6 - 8 hodinách v pokojové teplotě.

Ideální postup v každém případě, je zboží vybalit a vizuálně zkontrolovat. Ale další krok není zapnout, ale nechat klidně do druhého dne odstát. Ve výsledku je to rychlejší než posílat jej na reklamaci a čekat na jiné.

Doporučení od LevnáPC v boji proti mrazu

  • Kvalitní obal na notebook s izolací – polstrovaný batoh nebo brašna
  • Elektroniku nechat vždy alespoň 30 minut, nebo déle odstát při přechodu z mrazivého prostředí
  • Elektroniku která nám dorazila z eshopu kurýrem, ponechat odstát nejlépe do druhého dne (platí pro mrazivé dny)


Ukázka zmrzlého LCD panelu, který nebyl po doručení dostatečně aklimatizovaný, v tomto případě se během několika hodin dočasné poškození ztratilo a obrazovka fungovala dále bezvadně.

Zmrzlý LCD