Pro naše zákazníky jsme připravili často řešené reklamace, které je možné vyřešit ještě předtím, než zavolám pro pomoc prodejce. Jedná se o nejčastěji hlášené poruchy. Můžete si tak udělat obrázek o tom s jakým typem reklamace se nejčastěji můžete setkat a také, že v mnoha případech je možné problém vyřešit samostatně. Repasované počítače od Netstores s.r.o. jsou před odesláním k zákazníkovi vždy testované a díky tomu se reálné procento reklamací pohybuje v jednotkách procent vzhledem k prodaným kusům.

Co udělat po doručení zboží:

  1. Po vybalení nechte počítač několik hodin odpočinout, aby se přizpůsobil teplotě a vlhkosti (zejména v zimním období)**
  2. Počítač důkladně vizuálně zkontrolujte*** a případné škody z dopravy, nebo chybějící části, či chybějící kusy objednávky reklamujte bezodkladně
  3. Po spuštění mohou dobíhat aktualizace, počítač při prvním nechte načíst, buďte trpělivý a čtěte případné informace na obrazovce

Níže uvedená tabulka ukazuje závadu, příčinu a možné varianty jak problém vyřešit. Rady jsou obecné a ukazují směr, jakým se můžete při řešení závady vydat. V každém případě je nejlepším pomocníkem INTERNET, většinou po pár zadaných klíčových slovech se objeví nejrůznější rady v diskuzních fórech, odkazy na video návody apod. Buďte trpělivý a během pár minut můžete problém vyřešit.

Závada

Důvod

Možné řešení

varianta 1

varianta 2

Nefunguje webová kamera, čtečka karet, nebo jiné zařízení.

Chybějící ovladače, nebo zakázané periferie v rozhraní BIOS*

Stáhněte aktuální ovladače ze stránek výrobce.

Povolte zařízení v rozhraní BIOS*

Nesprávně fungující klávesnice, nefunguje celá řada, nebo jednotlivé klávesy.

Uvolněný konektor klávesnice, nečistoty.

Zkontrolujte, zda není některá klávesa zadrhlá (zacvaknutá ve spodní poloze), klávesy udržujte v čistotě. U mezerníku může být vyskočena pružina – drát – zasuňte opatrně na původní místo.

Podle návodu (většinou lze nalézt na Youtube), opatrně vyjměte klávesnici, odpojte ji od konektoru, proveďte vyčištění konektoru lihovým čističem bez přísad a tkaninou, která nezanechává vlákna. Opačným způsobem proveďte opětovnou instalaci.

Počítač pípá a nestartuje.

Uvolněné konektory disku, RAM moduly během přepravy, vyskočila přepěťová ochrana na zdroji počítače.

Demontujte bočnici/dvířka a proveďte kontrolu osazení všech konektorů. Některé zdroje mají integrovanou přepěťovou ochranu, tlačítko zatlačte zpět do polohy.

Uvolněné ram moduly. Moduly „vycvakněte“ z jejich pozic. Znovu je zasaďte. V případě, že by ani po té, PC nechtělo startovat, vyjměte baterii paměti CMOS, která napájí desku, po jejím vyjmutí dojde k resetu BIOS* a počítač by měl startovat, některé hodnoty BIOS* ale bude nutné znovu nastavit.

Počítač nestartuje. LED kontrolky panelu počítače cyklicky blikají, nevím, v čem je porucha?

Někteří výrobci pomocí LED indikují typ vady.

Podívejte se do manuálu (lze dohledat na internetu), co jaká kombinace blikání znamená, podle toho můžete zjistit, v čem se skrývá závada. Dle diagnostikované závady postupujte dále.

-

Počítač je příliš hlučný, větrák jede na plno.

Repasované počítače jsou vždy vyčištěné. Po čase je však potřeba zařízení vyčistit od prachu a nečistot; po několika letech provozu se vyplatí počítač důkladně vyčistit.

Vyčistěte zařízení od prachu a nečistot; přepastujte chladič na procesoru; Tato varianta platí pouze pro zkušené uživatele a zboží po záruční lhůtě.

Zkontrolujte nastavení v BIOS*;
Řízení teploty a ventilátoru. Pomocí diagnostických nástrojů zatížení stroje, odstranit SW problém

Vyhledání ovladačů.

Ke správné funkci počítače, je nutné používat správné ovladače.

Počítače DELL, HP, Lenovo mají propracovaný systém podpory. U některých počítačů po zadaní S/N nebo ServiceTagu dojde k vyhledání konkrétních ovladačů pro váš model.

Odkaz na stránku ke stažení ovladačů dle výrobců. Archiv datasheetů ke konkrétním produktům.

Nefunkční WiFi

Zpravidla bývá potíž s nastavením, nepoužívejte více ovládacích utilit, ověřte, že je WiFi router kompatibilní se standardem modulu v počítači. Zkuste v routeru dočasně přepnout na jednoduché ověřování WEP. Pokud ani toto nepomůže může být problém v HW a nebo SW.

Hardwarový problém:

1) Ověřte, zda počítač WiFi rozhraním disponuje, stolní počítače obecně WiFi nemají, notebooky ano.

2) Na těle notebooku vyhledejte přepínač WiFi a ověřte, zda je v poloze zapnuto

Softwarový problém:

a) zda není adaptér SW zakázan ve Windows

b) zda je správně instalován ovladač, pokud je ve správci zařízení nějaké nerozpoznané/neznáme (se symbolem ? či ! ), bude se pravděpodobně jednat o WiFi adaptér

c) zda není v BIOS* zakázáno WiFi zařízení

Slabý signál WiFi.

Na vině bývá chybně instalovaný router. Je třeba také počítat s opotřebením. Rádiová zařízení po určité době takzvaně „slepnou“ kdy výkon RF částí klesá. Routery doporučujeme pravidelně měnit, získáte vyšší kompatibilitu, rychlost i bezpečnost a také nové funkce.

Přemístění routeru do střední části bytu. Odstraňte zbytečné překážky v šíření vln, router umístěte do stejné výšky jako pracovní stůl počítače. Případné zesílení signálu vyřešte pomocí WiFi extenderu.

Slabý signál u starších počítačů po záruce je možné levně vyřešit opatřením externího USB adaptéru.

Nemohu nalézt licenční štítek Windows? Systém Windows není instalován. Počítač hlásí I/O chyba disku / none bootable system disk or disk error / NTLDR is missing

Zkontrolujte, zda jste objednal počítač s licencí Windows a zda byla součástí dodávky předinstalace systému. Zkontrolujte pomocí diagnostiky zda je disk v pořádku.

Většina novějších notebooků má štítek ukryt pod baterií. Některé mini formáty PC mají štítek ukryt na plastové "visačce" nebo v "šuplíčku" - zkontrolujte tuto možnost. Pokud se jedná o počítač s Windows 8/8.1/10 je licence součástí BIOS a v takovém případě počítač neobsahuje žádný štítek. U Windows 8 může být vylepena samolepka s logem Windows. Tyto licence se aktivují sami po instalaci, klíče není třeba zadávat.
Pokud jste koupil počítač pouze se štítkem / digitální licencí v BIOS, ale bez instalace, budete si instalaci muset provést sami z vlastního instalačního media - odkazy ke stažení OS Windows a Ubuntu.

V případě vadného disku, je nutné kontaktovat technickou podporu a domluvit další podrobnosti. Technik reklamaci posoudí a v některých případech je možné na výměnu zaslat pouze vadný disk.

Licenční štítek je poškozený

Čitelnost a přítomnost štítku zkontrolujte vždy ihned po dodání, na pozdější reklamace nemusí být brán zřetel, kontrola kompletnosti dodávky musí být provedena ihned.

Částečně čitelný štítek – vyzkoušejte pravděpodobné číselné a písmenné kombinace.

Nečitelný, zcela stržený štítek. Zde je nutné kontaktovat prodejce a bude nutné počítač vyměnit.

Notebook nestartuje, ani po připojení nabíječky.

Možná vada baterie. Vadný adaptér.

Vyjměte baterii, a zkuste, zda počítač poběží normálním způsobem. Pokud ano, bude potřeba baterii vyměnit.

Prověřte, zda kontrolka na zdroji / adaptéru svítí, pokud nesvítí, jedná se o vadný adaptér. Zkuste jiný kompatibilní nabíječ. Vadný bude třeba vyměnit. Starý adaptér se nikdy nepokoušejte opravit, hrozí riziko úrazu elektrickým proudem.

Po vložení do dokovací stanice kolabuje systém, počítač hlásí, že jede na snížený výkon. Počítač vůbec neběží.

Na vině je nedostatečný výkon napájecího zdroje.

Vždy ověřte, jaký výkon doporučuje výrobce. Pro malé notebooky běžně stačí 90W. Pro velké pracovní stroje, tzv. Workstation s výkonným procesorem a externí grafickou kartou jsou vhodné zdroje od 120 – 270 W. Požadovaný výkon zdroje je také závislý na počtu připojených periferií a jejich spotřebě.

-

Zamrzání počítače bez zjevné příčiny, padání do modré obrazovky s chybovým hlášením o ukončení běhu systému (tzv. BSoD)

Většinou se jedná o problémy s pamětí, buď moduly RAM, nebo vady pevného disku.

Nepoužívejte RAM od různých výrobců. Nepoužívejte necertifikované RAM (Non reg. ECC) v serverech a Workstation stanicích s procesory XEON. Vyzkoušejte změnit uspořádaní modulů RAM ve slotech. Ev. zkusit něčím na bázi lihu bez přísad očistit kontakty modulů.

Vadný pevný disk HDD, ideálně pomocí systémového testu v rozhraní BIOS* proveďte test disku. Další možností je použít jiný diagnostický nástroj. V případě, že test odhalí vadné sektory, doporučujeme okamžitou zálohu dat a výměnu disku.

Zjistil jsem, že můj počítač má zaheslovaný BIOS*

Počítače od nás jsou vždy bez hesla. Pokud by vám někdo BIOS* zahesloval, nebo náhodou unikl kus, který jej má zamčený. Je možné zkusit heslo odblokovat viz. možná řešení.

Někteří výrobci PC (DELL, HP apod) mají v BIOS takzvaná "backdoor" hesla, která se dají vygenerovat na základě service TAGu apod. Případně výrobci používali univerzální hesla - více informací můžete nalézt na internetu.

U stolních počítačů je situace podstatně jednodušší. Na základní desce většinou v prostoru slotů operační paměti nebo u baterie, kterou se maže paměť CMOS, je "jumper" (malý propojovací konektor) označený jako "psw" (pasword - neboli heslo), pomocí "jumperu" dva piny buď rozpojte nebo spojte - zde záleží na konkrétním modelu. Heslo se vymaže.

Mám potíže s Windows update, nevyhledává aktualizace. Můj počítač vytěžuje služba "svchost.exe" na 50 % a více z prostředků procesoru.

Na vině je služba Windows Update, je nutné stáhnout opravný balíček.

Tuto závadu řeší záplata (opravný balíček), kterou si stáhnete z webu support.microsoft.com.

-


Volně dostupné nástroje pro diagnostiku PC:

Test RAM a HDD: Memtest86+ http://www.memtest.org/
Test HDD: CrystalDiskMark http://crystalmark.info
Test výkonu počítače: Novabench http://novabench.com/
Informace o počítač: HwInfo http://www.hwinfo.com/


Poznámky:

*Jak vstoupit do rozhraní BIOS / UEFI – BIOS/UEFI je základní konfigurační rozhraní počítače, je oddělené od operačního systému a ovládá základní nastavení desky a systémových zařízení. Do rozhraní vstoupíte ihned po zapnutí počítače stisknutím určité klávesy nebo kombinace kláves (například F2, F12, Delete nebo Esc), každý výrobce počítače to může mít jiné a někdy je potřeba dohledat jak na to.

**Po vybalení je nutné počítač nechat získat pokojovou / provozní teplotu, v případě, že byste zapojili promrzlý počítač v místnosti s pokojovou teplotou dojde ke zkratu vnitřních komponent, vlivem kondenzátu. Na takové poškození se nevztahují záruční podmínky. Při běžném používání je nutné počítač a jeho periferie nevystavovat extrémním teplotám. Například tím, že větrací otvory jsou zakryté.

*** Po dodání počítače před jeho spuštěním zkontrolujte pečlivě všechny jeho části, ideálně RAM moduly opatrně vyjměte a znovu založte. Vlivem otřesů v průběhu dopravy se mohou zkřížit a způsobit zkrat a poškodit desku počítače. Toto preventivní opatření doporučujem jen zkušeným uživatelům.