Adaptivní snímkovací frekvence je žhavým tématem především mezi hráči počítačových her. Pokud chcete docílit toho nejlepšího výsledku, zajímejte se o pojmy, jakými jsou G-Sync a FreeSync.

Plynulý a dokonalý herní zážitek je pro hráče počítačových her naprosto zásadní. Ostatně, kvůli němu mnozí z vás investujete do výkonných procesorů, dostatečné operační paměti a grafických karet. Málo kdo si však uvědomuje, že tohle nestačí. Ano, z pohledu výkonu budete na hraní náročných a nových her připraveni. Je tu ale ještě samotné zobrazení hry na monitoru. A právě ten může být nemilým kamenem úrazu. Pokud si do své herní sestavy vyberete standardní LCD monitor, pravděpodobně se nedočkáte plynulého hraní.

Dva monitory

Trhání obrazu a zadrhávání

Problém spočívá v tom, že běžný monitor se bez jakékoliv lepší technologie snaží zobrazovat obsah stále stejnou frekvencí. Na druhé straně je grafická karta, která funguje zcela opačným způsobem. A to tak, že do monitoru posílá měnící se počty snímků za vteřinu. A zorvna v tento moment dochází k vizuální kolizi, jíž lze dokonce pojmenovat konkrétními názvy.

  • Screen Tearing neboli trhání obrazu
  • Shuttering alias zadrhávání obrazu

Zjednodušeně řečeno lze říci, že snímkovací frekvence vyznačující se zkratkou FPS jsou zcela odlišné pro grafickou kartu a monitor. Pak může u mnohých scén docházet ke vzniku nehezkých artefaktů, což zásadním způsobem degraduje herní zážitek a mnohdy dokonce znemožňuje hrát konkrétní počítačovou hru na vysoké úrovni.

Uvést můžeme jeden příklad za všechny. Váš standardní LCD monitor disponuje obnovovací frekvencí 60 Hz. Jenže, grafická karta disponuje signálem s vyššími parametry než statická frekvence monitoru. V ten moment dochází k rušení, které negativně ovlivňuje nejenom hraní překrýváním jednoho obrázku přes druhý, ale také sledování videí.

Efektivní řešení problému

Herní monitor

Pokud se tedy chcete dopracovat k plynulému hraní her, je třeba si uvědomit, že potřebujete mnohem více než jenom herní výkon výpočetní techniky. Ano, jednou z možností je navýšení frekvence monitoru, která má však určitý strop. Nákupem monitoru s vyšší obnovovací frekvencí jen minimalizujete problémy měnícího se signálu předávaného grafickou kartou. Při vyšší frekvenci nebudou vady tak patrné.

Alternativou je softwarové řešení od NVIDIA, jež je známé pod zkratkou V-Sync. Jinak zvaná vertikální synchronizace už přináší náležité zlepšení herního zážitku a eliminaci trhajících se scén. Tato metoda řízení činnosti grafické karty funguje tak, že například 60 Hz monitoru je dodáván obrazu s 60 FPS. I tento způsob fungování má ale jistá omezení a neduhy. Pohyb myší navozuje dojem plovoucího obrazu a je zde patrné vstupní zpoždění mnohými označované jako Input Lag.

Právě z výše uvedených důvodů dorazila na trh adaptivní synchronizace, která se stala nedílnou součástí monitorů. Díky této technologii není ovlivněno vstupní zpoždění a odpadají problémy v podobě zadrhávání a trhání obrazu. V tomto směru se můžete setkat se dvěma zásadními pojmy. Ty v následujících řádcích probereme detailněji.

  • G-Sync
  • FreeSync

I pro adaptivní synchronizaci obrazu existuje zjednodušené vysvětlení. Ve své podstatě se monitor přizpůsobí grafickému výstupu. Díky tomu dojde k vytvoření plynulého obrazu. Minimálně hráčům počítačových her je asi patrné, že za každou z výše uvedených funkcí stojí odlišný výrobce grafických karet, jimiž jsou ti největší konkurenti NVIDIA a AMD.

NVIDIA G-Sync pod drobnohledem

Hra monitor

Jako první se tento problém rozhodla řešit společnost NVIDIA, a to konkrétně na konci roku 2013. V té době se objevila funkce s označením G-Sync. Poměrně náročné řešení synchronizace obnovovací frekvence, které si mimo jiné vyžádalo i technický zásad do monitorů. Pakliže má tato funkce plnit svoji úlohu na výbornou, potřebujete monitor se speciálním čipem. Je tedy zcela logické, že monitory s touto podporou jsou dražší. Navíc plnohodnotně spolupracují pouze s grafickými kartami GeForce.

Moderní monitory s technologií G-Sync mají obnovovací frekvenci až 144 Hz, přináší dokonale ostrý a plynulý obraz. Hraní her je tak na vysoké úrovni. Pokud se rozhodnete pro monitor s G-Sync a podporou HDR, cenové náklady se ještě zdvojnásobí.

Při nákupu G-Sync monitorů se vám nabízí hned několik typů s odlišným označení. Pakliže prahnete po tom nejpokročilejším hardwarovém řešení, včetně HDR modulu, hledejte monitory s označením G-Sync Ultimate. Standardní prémiová kvalita certifikovaná NVIDIA je značena jako G-Sync. Nakonec můžete narazit i na monitory související s druhou zmiňovanou technologií FreeSync, avšak mající certifikaci NVIDIA. V jejich případě je to označení G-Sync Compatible.

V okamžiku, kdy si pořídíte monitor podporující technologii G-Sync, je třeba tuto funkci zapnout také v rámci grafické karty. Nastavení provedete v ovládacím panelu grafické karty NVIDIA, kde hledejte Enable G-Sync nebo G-Sync Compatible. Zároveň si u monitoru nastavte nejvyšší obnovovací frekvenci. Aplikace pro nastavení grafické karty NVIDIA obvykle nabídne možnost kontroly aktivní funkce G-Sync. Nejčastěji jde o položku menu G-Sync Compatible Indicator.

FreeSync od A až do Z

Společnost AMD svého času nezahálela a v rámci konkurenčního boje s NVIDA přišla s alternativním řešením v podobě FreeSync. Tehdy se psal rok 2015 a jak už prozrazuje samotný název, jednalo se o bezplatné řešení určené pro různé výrobce monitorů. Důkazem toho je užití standardu VESA. Jednoduchá technologie je tak dostupná na odlišných monitorech, i když některé podporují jen částečný rozsah frekvence pro synchronizaci. Na druhou stranu absence licenčních poplatků je značnou výhodou. Díky tomu nedošlo ani ke zvyšování cen monitorů, jako je tomu u technologie G-Sync.

Monitor hry

Právě přidáním FreeSync do podpory VESA DisplayPort 1.2a a vyšší dalo vzniknout označení Adaptive-Sync. Ve své podstatě se jedná o vylepšení rozhraní DisplayPort a HDMI. Společnost na svých stránkách uveřejňuje přehled jednotlivých monitorů využitelných s AMD FreeSync, přičemž u některých může být rozsah trochu jiný.

NVIDIA a podpora FreeSync

Vývoj grafických karet, monitorů a samotných technologií nahrávajících adaptivní synchronizaci se neustále vyvíjí a posouvá. Další zlom nastal v roce 2019, kdy došlo k propojení FreeSync a NVIDIA. Společnost NIVIDA si zachovává výsadu v podání G-Sync, na druhou stranu přibyla podpora VESA AdaptiveSync. Jedná se pouze o podporu standardizované verze, takže jistá omezení tam stále jsou.

Podporu lze očekávat jen u grafických karet GeForce týkajících se řady 10xx a novějších. Primárně se jedná o grafiky s jádrem Pascal a Turing. Zároveň musí dojít k připojení monitoru ke grafické kartě prostřednictvím konektoru DisplayPort 1.2a a novějším.

Pokud tedy patříte k milovníkům počítačových her a pořizujete si vhodnou výbavu, přihlížejte nejenom k výkonu počítače, ale také k volbě správného monitoru, právě v souvislosti s funkcemi a technologiemi G-Sync a FreeSync. Adaptivní synchronizace u monitorů má zkrátka svůj zásadní význam, tak proč se připravovat o plynulý a nadstandardní herní zážitek?