Webová kamera je nedílnou součástí notebooků. Praktický doplněk využívaný pro komunikaci, s nímž se samozřejmě mohou pojit i jisté problémy. Proto byste měli vědět, jak případnou nefunkčnost odstranit.
V podstatě každý notebook na současném trhu je vybaven webovou kamerou, která je nedílnou součástí horního rámečku displeje. Komunikační prvek, s pomocí něhož můžete realizovat videohovor se svými přáteli, obchodními partnery, zákazníky, zkrátka s kýmkoliv. Při každodenním používání webové kamery však můžete narazit na situace, kdy vám jednoduše přestane fungovat. Někdy to může být uživatelským zásahem, jindy je to softwarový, popřípadě hardwarový problém. Na všechny tyto nesnáze se podrobněji zaměříme. Většinu následujících rad můžete samozřejmě aplikovat nejenom u nejpoužívanějších notebooků Dell a HP, ale také Asus, Lenovo a u ostatních značek jen třeba s trochu drobnými odlišnostmi.
Pojďme začít nejprve tím nejjednodušším a nejrychlejším, co můžete z pohledu řešení problémů s webovou kamerou dělat. Jestliže vám webkamera z nějakého důvodu nefunguje, respektive nezobrazuje žádný obraz, podívejte se na závěrku. Ano, většina notebooků dnes disponuje mechanickou závěrkou webové kamery, která je využívána i z pohledu bezpečnosti, potažmo osobních dat. Může se stát, že závěrku necháte zavřenou a na displeji notebooku pak vidíte jen černý obraz.
Některé modely notebooků mají aktivování kamery umístěné na jiném místě. Je to kupříkladu pravá nebo levá strana šasi mezi porty a konektory. Jde o fyzický přepínač, který už sice není tak hojně využíván, můžete na něj však narazit. Vybrané značky notebooků se pyšní dokonce speciální klávesou určenou pro zapínání a vypínání webové kamery. Klávesa je obvykle opatřena ikonou kamery či fotoaparátu a může disponovat i světelnou diodou informující o spuštěném stavu.
Jestliže je obraz webkamery rozmazaný, pak čočku očistěte jemným hadříkem. Kvalita obrazu se potom můře zásadním způsobem zlepšit. Po fyzickém kontaktu s kamerou na ní totiž mohou zůstat otisky prstů. Pakliže se jedná o nový notebook ujistěte se, že jste z kamery strhli ochrannou nálepku, která je u nové výpočetní techniky obvykle aplikována.
Pokud výše uvedené pokusy s opravou webkamery nezabraly, popřípadě nemáte na notebooku mechanickou závěrku webové kamery, přejděte k softwarovému odstranění problémů. Takovým pomyslným odrazovým můstkem se stává restartování notebooku. Jedna z nejjednodušších metod, která ovšem kupodivu řadu nepříjemností vyřeší. Možná budete mít štěstí a bude to tak i s vaší webovou kamerou. V opačném případě jsou tu další způsoby.
V notebooku si v první řadě ověřte, že vám webová kamera v systému funguje, respektive dokáže alespoň něco zobrazit. V operačním systému Windows 11 stačí spustit aplikaci Kamera, která je předinstalovaná, popřípadě ji lze doinstalovat z Microsoft Store. Jestliže nic nevidíte, kamera na notebooku nesvítí, zkuste to z pohledu softwarového. Opět začněte tím nejjednodušším, a to provedením aktualizací skrze Windows Update. Nežli se pustíte do hledání chyb a problémů, vždy mějte aktualizovaný operační systém.
Jednou z nejpřímějších cest, jak si ověřit, že software poznal daný hardware je Správce zařízení. Klikněte pravým tlačítkem myši na nabídku Start a spusťte ho. Zde byste měli s největší pravděpodobností vidět kategorii Kamery, pod níž se skrývá integrovaná kamera notebooku. Pokud nic takového nevidíte, využijte tlačítko Vyhledat změny hardwaru a počkejte, zda systém kameru nedoinstaluje. Jestliže se webkamera zobrazuje s výstrahou, můžete ji přes pravé tlačítko odebrat a restartovat počítač. Alternativou je rozkliknout dané zařízení a v záložce Ovladače zvolit aktualizaci ovladače. Stát se může i to, že jste si vy nebo někdo jiný webkameru ve Správci zařízení deaktivovali. Pak je třeba provést její opětovnou aktivaci přes pravé tlačítko myši.
Spoléhat se samozřejmě nemusíte jenom na aktualizace operačního systému Windows. Některé webové kamery pro svůj chod potřebují speciální ovladače. Ty můžete dohledat prostřednictvím konkrétních aplikací od výrobce notebooku. Typickým příkladem je Dell SupportAssist nebo HP Support Assistant. V některých případech musíte navštívit přímo stránky výrobce a stáhnout ovladače pro webkameru manuálně.
Někdy se vyplatí software od kamery odinstalovat a znovu nainstalovat. I tento krok může vést k nápravě problému. Ve vybraných situacích se můžete setkat i s problémem ze strany agresivního antivirového programu. V rámci nastavení ochrany osobních údajů totiž může dojít k bránění přístupu k webové kameře ve konkrétním softwaru.
Zapomínat byste neměli také na BIOS. Pokud máte problémy s webkamerou na notebooku, vaším řešením může být BIOS. Některé notebooky nabízí povolení webové kamery právě zde, což bývá celý kámen úrazu. V závislosti na konkrétní značce notebooku stiskněte po restartu klávesu F2 či jinou a otevřete si prostředí BIOS. Zde můžete v nastavení nalézt položku zapnout/vypnout webovou kameru. S tím vším pochopitelně souvisí i aktualizovaný BIOS.
Pokud notebook detekuje hardware v podání webové kamery, ale máte jiné problémy se zobrazením nebo kvalitou obrazu, zkontrolujte její nastavení. V operačním systému Windows 11 spusťte Nastavení – Soukromí a zabezpečení – Kamera. Zde na první pohled vidíte, že systém má přístup ke kameře. Tato volba musí být z hlediska funkčnosti vždy zapnutá.
Kromě jiného tu naleznete i další nastavení, které by mohlo řešit problém s integrovanou webovou kamerou. Například si ověříte, že konkrétní aplikace má povolený přístup ke kameře. Mimi to zde najdete i podrobnější nastavení kamery, kde můžete regulovat základní zobrazovací vlastnosti od jasu přes kontrast, až po ostrost a sytost. Tyto volby se pochopitelně mohou kladně projevit do kvality zobrazovaného obrazu. Operační systém zároveň nabízí volbu obnovy výchozího nastavení webkamery, takže v tomto směru se nemusíte bát experimentovat. Další přidružená nastavení můžete samozřejmě využít ve výchozí aplikaci Kamera.
Setkat se lze i s problémem, kdy kameru využívá některá z aplikací na pozadí. To si ověříte také v Nastavení – Soukromí a zabezpečení – Kamera. U povolených aplikací totiž na první pohled vidíte, která zrovna kameru využívá. V této souvislosti může docházet i ke konfliktům s jinými aplikacemi, než je výchozí Kamera. Mohou to být nejrůznější komunikátory a podobné programy. Mnohdy stačí konkrétní aplikaci odinstalovat, znovu nainstalovat a je po problému.
Občas se může stát, že obtíže s webkamerou nastanou právě po aktualizaci některé aplikace, proto se vyplatí vrátit k předchozí verzi. Problém s aktualizacemi a nefunkčností se může výjimečně týkat i webových kamer. Někdy tak nemáte na výběr, než se vrátit k předchozí verzi a vyčkat na opravu problému v konkrétní aplikaci a operačním systému.
Jestliže víte, že vám před vaším zásahem do systému či aplikace webkamera fungovala a už se vám ji nedaří znovu zprovoznit, využijte bod obnovení systému. Pakliže máte tuto funkci v operačním systému Windows zapnutou, můžete se vrátit o den nebo více k funkční konfiguraci nazpět. Ještě agresivnější metodou je pak obnovení celého systému, kdy v podstatě vrátíte konfiguraci notebooku do továrního nastavení. V takovém případě však neopomínejte na nezbytnou zálohu dat.
Pokud ani jedna z výše uvedených metod nezabere, je možné, že problém s webkamerou je hardwarového rázu. Tzn., že se mohla porouchat přímo webová kamera nebo je špatný kontakt připojení uvnitř notebooku. To už ale pravděpodobně nezjistíte doma svépomocí, ale za přispění diagnostiky v odborném servisu.